• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Wästgötafinans, kreditupplysning är Bisnode.

sarkostik

Kunnig medlem
Poäng: 246
Blev medlem
14 Juli 2023
Meddelanden
264
Mottagna reaktioner
88
Poäng
246
Nu har det uppdaterats och syns i minuc tyvärr. Det har inte påverkat kreditscore för mig i alla fall, så får hoppas att det inte blir sämre.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

sarkostik

Kunnig medlem
Poäng: 246
Blev medlem
14 Juli 2023
Meddelanden
264
Mottagna reaktioner
88
Poäng
246
Provade SBAB idag och blev nekad. Har inte fått någon bekräftelse på kreditupplysning vilket blir intressant och se vad som händer där.
Provade sedan Lendo, och bäst erbjudande var Wasakredit, 8,65% effektiv ränta (nominell 8%) Annuitet och 40:- för autogiro är ju inte direkt kul. Får fundera om jag tar det i helgen.
Ska bli intressant och se hur kreditbetyget ändras framöver.
 

Entreprenören

Kunnig medlem
Poäng: 147
Blev medlem
28 Februari 2022
Meddelanden
135
Mottagna reaktioner
30
Poäng
147
Provade SBAB idag och blev nekad. Har inte fått någon bekräftelse på kreditupplysning vilket blir intressant och se vad som händer där.
Provade sedan Lendo, och bäst erbjudande var Wasakredit, 8,65% effektiv ränta (nominell 8%) Annuitet och 40:- för autogiro är ju inte direkt kul. Får fundera om jag tar det i helgen.
Ska bli intressant och se hur kreditbetyget ändras framöver.

Ändå bra erbjudande. Har ett blancolån på Nordea på 7,5% (8,2% effektiv) ränta med en bostadsrätt inbokad som säkerhet (utöver bolånen).

Jag funderar på ringa Lendo och be de ändra ansökan till lån på 100 tusen eller så. Kanske får en bättre ränta än de kassa 11,75% jag har hos Moank.

Får ge cred till Lendo för att de till slut - äntligen - lagt till "Inhämtning av transaktionshistorik" på de långivare som gör såna kontroller.
 

sarkostik

Kunnig medlem
Poäng: 246
Blev medlem
14 Juli 2023
Meddelanden
264
Mottagna reaktioner
88
Poäng
246
Fick svar från SBAB om ansökningsprocessen för deras privatlån. De gör en "kalp-kalkyl" innan en full upplysning görs på UC. Det är ju redigt bra så blir det inga onödiga kreditupplysningar.
 

Brorsan

V.I.P
Poäng: 617
Blev medlem
12 Maj 2019
Meddelanden
996
Mottagna reaktioner
632
Poäng
617
Ändå bra erbjudande. Har ett blancolån på Nordea på 7,5% (8,2% effektiv) ränta med en bostadsrätt inbokad som säkerhet (utöver bolånen).

Jag funderar på ringa Lendo och be de ändra ansökan till lån på 100 tusen eller så. Kanske får en bättre ränta än de kassa 11,75% jag har hos Moank.

Får ge cred till Lendo för att de till slut - äntligen - lagt till "Inhämtning av transaktionshistorik" på de långivare som gör såna kontroller.
Är det blancolån med en bostadsrätt som säkerhet? Själva definitionen av blanco är ju att det saknas säkerhet.
Lämnar du en bostadsrätt som säkerhet är det en mycket dålig ränta med 7,5%
 

sarkostik

Kunnig medlem
Poäng: 246
Blev medlem
14 Juli 2023
Meddelanden
264
Mottagna reaktioner
88
Poäng
246
Uppdatering för mig från Wästgöta till Moank. Har nu fått samlingslån hos Wasakredit och lånet hos Moank kommer lösas imorgon.
Moank har en "prisgaranti" och söker ni lån någon annanstans och får vettiga villkor kan det vara värt att kolla upp om Moank kan erbjuda bättre villkor eller matcha. För mig blev det inte aktuellt då jag ville baka ihop två lån till ett. De behövde göra en ny kreditupplysning vilket jag inte gick med på.
 

Entreprenören

Kunnig medlem
Poäng: 147
Blev medlem
28 Februari 2022
Meddelanden
135
Mottagna reaktioner
30
Poäng
147
Är det blancolån med en bostadsrätt som säkerhet? Själva definitionen av blanco är ju att det saknas säkerhet.
Lämnar du en bostadsrätt som säkerhet är det en mycket dålig ränta med 7,5%
Innan jag köpte bostadsrätten hade jag ett blancolån på SEB. Nordea ville ha mig som helkund och för mig var det bara bra och jag var så glad att kunna få köpa bostadsrätten - hade tur där, då jag annars riskerat att inte få bolånet beviljat av någon annan och blivit stämd av byggbolaget eller snarare brf:en, då blancolånet var lite för stort. Då jag var i en mycket desperat situation var jag tvungen att acceptera nästan vilken ränta som helst. Alternativet var en stämning och en exceptionell ränta till motparten plus andra kostnader de begärde, som vida översteg mina nuvarande kostnader hos Nordea utöver då att jag nu även kan vistas i lägenheten och mår psykiskt bra.

Så jag har bolån på ett mycket högt belopp plus det tidigare blancolånet som ett bolån också. Mycket riktigt är det inte längre ett blancolån i riktig mening, då det blivit omvandlat. Vad som är intressant är att det lånet varken längre syns som ett blancolån på (Min)UC eller bolån, det har "försvunnit", vilket jag tackar systemet för. :)
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp